A punk olyan zenei stílus, szubkultúra, stílusirányzat, és ki tudja még mi más, ami a hetvenes évek óta töretlenül jelen van. A kezdeti őspunkok jegyei finomodva ugyan, de a huszonegyedik század trendjeiben is rendre fel-felbukkannak. Ugyan ma már egyre kevesebb az anarchiát valló, a szó szoros értelmében vett punk, de a nagy márkáknak köszönhetően a stílus, a lázadás kifejezése a huszonegyedik században mindenkinek elérhető, megvásárolható. Ma a plázákban kapható punk ihlette daraboknak semmi köze sincs az egykori ideológiához, világnézetéhez, hiszen ez már másról szól, egy elképzelt és bármikor magunkra ölthető életérzésről. De hogyan is jutottunk eddig?
Vivienne Westwood: a punkdivat megteremtője
Ha divat és punk, akkor persze egyből Vivienne Westwood ugrik be minden, a témában kicsit is jártas embernek. Vivienne körülbelül negyven évvel ezelőtt villámgyorsan elvált első férjétől és idősebbik fia apjától, Derek Westwoodtól, hiszen belehabarodott Malcolm McLarenbe. Abba a Malcolm McLarenbe, aki a legendás stílusteremtő, egészen minimalista muzsikát játszó Sex Pistols menedzsere volt. Vivienne 1971-ben nyitotta meg egészen 1982-ig működő, több névváltoztatás után végül SEX-re keresztelt butikját, amelyből a Sex Pistols tagjait is öltöztette ő és/vagy a menedzser (hogy ki is, arról viták folynak, és számos ellentétes vélemény látott már napvilágot). De ami tény, hogy a Let It Rock, vagy a Sex, a Seditionaries, a Pirates és a Buffalo Girls voltak Vivienne legjelentősebb kollekciói ez idő tájt, így szépen lassan Vivienne Westwood lett az összes punk "öltöztetőnője". Ő alkotta meg a zenei stílus öltözködésben megnyilvánuló jegyeit, szimbólumrendszerét, sőt vannak olyan források, amelyek még az anarchiát jelölő "A" betűt is a tervezőnőnek tulajdonítják.
A punk, mint öltözködési stílus
Vivienne Westwood volt az, aki a jövőtlenséget és a lázadást hirdető punkoknak megálmodta a ruházatot, ami nemcsak divat volt csupán, hanem egyben ideológiai állásfoglalást is jelentett. Az öltözködést a fakó színek, a szakadt, szaggatott és hypózott cuccok, a bőrdzsekik, a félujjas zakók, a lázadást kifejező vad feliratokkal tarkított pólók, a motoros csizmák, a katonai bakancsok, a szűk farmerek, a skótkockás minták és az angol zászlók alkották. Azt hogy a punk ma is jelen van, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy legtöbb eleméről külön-külön már szóltunk a divatrovatban: szó esett már a szakadt farmerről, a lyukas nejlonharisnyáról vagy éppen a nadrág hypózás technikájáról. A csaj punkok egyébként előszeretettel keverték a férfiasan kemény cuccokat a nőiesen szexis és vagány darabokkal, mint például necc harisnya-miniszoknya kombót bakanccsal.
Vivienne Westwood kihasználta a punk ideológiáját, ruhái alkalmazkodtak a stílushoz. A lyukas, szakadt darabok és egyéb kellékek kezdetben mind-mind az akkori fiatal generáció korlátolt és szegényes anyagi helyzetének voltak betudhatóak, a tervezőnő pedig ebből kreált divatot, ezt tette még lázadóbbá, még pikánsabbá, még provokatívabbá.
A ruhák mellett a punkok frizuráját is Vivienne-nek taljdonítják, hiszen ő volt az, aki a hetvenes években kihidrogéneztette, és rövidre vágatta sörényét. A hajviseletek, mint például a Mohikán frizura csak a nyolcvanas években, a punk Amerikában történő újjáéledésével váltak még színesebbé, még extrémebbé. A nyolcvanas években tehát mindenféle szélsőség jelen volt a fejeken, de azt elmondhatjuk, hogy a tarajak egyre különlegesebbé, egyre merészebbé, egyre nagyobbá és egyre rikítóbbá váltak, ez igazi reneszánsza volt az irányzatnak.
A kiegészítők a stílusnak legalább olyan fontos kellékei, mint a szettek és a frizura. A szegecsek, a kutyanyakörvek, a bicikli- és wc láncok, a fétis tárgyak, a biztosítótűk (ez egyébként egyben a szakadt ruhák összefogására is szolgált), mind-mind máig elengedhetetlen elemei a punkoskodásnak.
A punk mint divat
Vivienne Westwood a nyolcvanas években részben szakított a stílussal és a menedzserrel, hiszen az általa alkotott divat már korántsem volt olyan lázadó és polgárpukkasztó mint az elején, azaz valóban divat lett annak minden gazdasági vonatkozásával együtt. Éppen ezért váltania kellett, és mind inkább a divattervezés felé fordult, ahol azért a mai napig használja múltja motívumait.
Annak ellenére, hogy a mai tinédzserek, fiatalok nem tudnak olyan volumenű problémák ellen lázadni, mint a hetvenes évekbeli testvéreik, azért nekik is jár egy kis polgárpukkasztás, vérlázítás. Azért hordja sok tizenéves a punk jegyeit, hogy kiborítsa a szülőket, megbotránkoztassák az öreg nénit a buszmegállóban, a kiskosztümös munkazombit a parkolóban. Mellettük pedig jelen van a másik, sokkal, a sokkal stílusosabb, divatosabb, kereskedelmibb irányzat. A punk motívumait bárki stílusosan beépítheti stílusába egy-egy szakadt nacival, már már fétises szegecses tűsarkúval, bőrdzsekivel és fémmel díszített övvel, karkötőkkel. Ami egykor megvetett volt, ma már könnyen sikkesnek számíthat, gondoljunk csak arra, hogy ha Agyness Deyn vagy Gwen Stefani ilyen outfitben jelenik meg, az azonnal bekerül a stílusmagazinokba.
Nézzétek meg a punkokról, a punk stílus elemeiről készült galériát, amelynek végén még egy komplett sikkes 2009-es "punklány" szerelésre is láthattok példát! Persze a szett minden egyes darabja ultrasikkes, és külön-külön számos stílusba beleilleszthető, de mindegyik valamennyire ebből a különleges világból került a mai trendekbe
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.